József Eötvös

Jméno József Eötvös se nesmazatelně zapsalo do světa maďarské kytarové hudby.
Je zakladatelem festivalu, koncertním umělcem, vedoucím oddělení a pedagogem na Hudební akademii Franze Liszta v Budapešti a zakladatelem kytarového vzdělávání vysokoškolské úrovně v Maďarsku. 

Od Japonska až po Lichtenštejnsko koncertoval v zemích celého světa a rovněž rozšiřoval kytarový repertoár o své vlastní transkripce. Mnohé z jeho nahrávek jsou světovými premiérami. József Eötvös se narodil v roce 1962 v maďarském Pécsu. Studoval na Vysoké hudební škole Franze Liszta v německém Výmaru u prof. Rolanda Zimmera, rovněž zde studoval skladbu u Franze Justa. 

V letech 1985 až 1988 se mu dostalo uznání poté, co zvítězil v řadě mezinárodních soutěží a následně koncertoval v mnoha evropských a asijských zemích. V roce 1987 založil kytarové oddělení na Lisztově hudební akademii a na Střední umělecké škole v Pécsu. Od roku 1992 působí jako profesor na Institutu pro pedagogické vzdělávání na Hudební akademii Franze Liszta v Budapešti, kde v roce 2002 vzniklo rovněž kytarové oddělení na vysokoškolské úrovni. V roce 2003 obdržel v Bratislavě doktorát a v roce 2009 byl na Lisztově akademii habilitován. 

Od roku 2016 působí v pozici vedoucího Katedry strunných nástrojů a profesora hry na kytaru na Lisztově hudební akademii. Byl prvním, který interpretoval Goldbergovy variace od Johanna Sebastiana Bacha ve své vlastní úpravě pro sólovou kytaru. Transkripce byla mezinárodní kritikou velmi ceněna jako transkripce století. Následná nahrávka tohoto díla byla v Japonsku v roce 1998 oceněna jako nejlepší CD roku s nahrávkou klasické hudby. Později rovněž nahrál své profesionály ceněné transkripce děl Fryderika Chopina a Maďarské tance Johannesa Brahmse. V roce 2002 následovala mezinárodní kritikou velmi vysoce ceněná transkripce Bachova díla Umění fugy. Byl prvním kytaristou, který interpretoval mnohé z děl Bély Bartóka, např. Rumunské tance a populární Allegro Barbaro. 

Jeho vlastní kompoziční tvorba je primárně zaměřena na sólovou kytaru, kytarové duo a kytarový ansámbl, ale populární jsou rovněž jeho komorní skladby, např. duo s názvem "Feathers" pro duo flétna a kytara či skladby pro fagot, klarinet a lesní roh. Kromě repertoáru pro klasickou kytaru a svých transkripcí se intenzivně věnuje propagaci maďarské hudby
20. století a soudobé tvorby. Na základě jeho iniciativy zkomponovali Máté Hollós a Iván Madarász kytarové koncerty, které jsou zároveň prvními díly tohoto druhu z pera maďarských autorů.